Brev:
Mælkemængde
22. oktober 2015
Alder:
16 mdr.
Mælkemængde
Kære Helen
Jeg ville egentlig have skåret aftenflasken væk for noget tid siden, men så tilrådede børnelægen ved 15-måneders konsultationen det modsatte, da hun mente, at vores søn ikke får nok mælk og dermed risikerer at komme til at lide af jernmangel.. så nu må jeg høre din mening.
Det anbefales her i landet, at børn slet ikke får almindelige mælkeprodukter indtil de er to år, men det følger vi nu ikke. På en gennemsnitsdag får han tilskudsblanding (tror jeg det svarer til) på grynene om morgenen, et glas tilskudsblanding om eftermiddagen i vuggestuen, en ostemad, når vi kommer hjem og 150 ml flaske inden sengetid. Desuden indgår der jævnligt mælk eller ost på en eller anden måde i vores aftensmad, og i weekenden kan det godt blive til mere end en ostemad, da han er meget glad for ost.
Jeg har flere gange forsøgt at indføre et godnatmåltid og har prøvet med banan eller grød og en kop mælk, men han er slet ikke interesseret på det tidspunkt. Derimod elsker han flasken… men der er jo både hensynet til tænderne, og så han skal jo altså også vænnes fra den flaske. Hvis jeg fortsat ikke har held med at få ham til at drikke mælk af en kop inden sengetid og stopper med flasken, vil du så mene, at han får nok?
Mange hilsner
C.
Ps. Det går bare så godt i vuggestuen igen. Du havde helt ret i, at han skulle have tid til at vænne sig til vuggestuelivet igen, og nu løber han glad de andre i møde om morgenen og ser sig end ikke over skulderen, når jeg går:-) Skønt!